Med anledning av mitt och signaturen L:s samtal om jympan i kommentarsfälten, känner jag att det finns mer att tala om i ämnet. Särskilt när jag får höra från flera håll att ”jympan drar inte folk på samma sätt längre”.

image

Låt oss ta en titt på vad vi har:
• en 35-årig framgångsrik förening som startade med jympan som flaggskepp
• en ledande ställning i motionstränings-Sverige
• ett stort träningsutbud där den klassiska jympan är en av träningsformerna
• ett nytt upplägg av jympan
• en ambition att renodla jympans kärnvärden
• ett vikande intresse för jympan
• jympatalibaner, d v s ett ”släkte” motionärer som älskar jympan reservationslöst och ratar alla annan träning (mer om dessa i kommande inlägg)
• tantstämpel

Så om det är sant det där om vikande intresse, hur ska vi vända trenden?

Jag tänker att arbetet med det nya upplägget för några år sedan var ett försök att ge jympan en injektion. Genom att renodla kärnvärdena, det enkla, effektiva och personliga, ville man revitalisera klassikern. Problemet var att man samtidigt också gjorde om upplägget, vilket fick till följd att – även om det hela tiden poängterades att det var kärnvärdena som stod i fokus – ledarna framför allt tog till sig direktiven om fler minuter på ett ställe och färre på ett annat. Det är liksom enklare att förstå och agera på konkreta grejer, än att odla kärnvärden.

Fast det är klart att det är kärnvärdena som är grejen. Allt hänger på att ladda den heliga tre-enigheten – rörelser, musik och ledare – jympans kropp och själ med energi.

Ämnet blir lätt flummigt. Försöken att göra det hela mindre flummigt – jag tänker på jympa.nu – har, trots riktlinjer på detaljnivå, inte hjälpt. Annars borde väl inte intresset för jympan minska, eller?

Det är just detaljnivån, hur rätt allting än blir där, som är felet. Vi jympaledare ska inte detaljstyras. Vi ska uppmuntras att skapa, att vara konstnärer och att ge av oss själva. Vi ska uppmanas att alstra energi. Utan att använda ord och instruktioner, ska vi vara som eldande predikanter.

Vad vi behöver är en bibel.

I den Bibeln finns jympans fem budord:
1 Var enkel! Gör en övning i taget. Gör den länge.
2 Se alla deltagare! Stirra inte, men sök en sådan ögonkontakt att människor förstår att du sett dem
3 Ta ut svängarna! Uttryck rörelserna. Uttryck musiken. Riskera allt.
4 Jobba med dynamiken! Växla mellan snabbt och långsamt, mellan djupt och högt och mellan krävande och lättsammare musik.
5 Välj intressant musik! Världen är tokfull av jympamusik. Skapa ett pass man bara kan höra hos dig.

Så vad jag säger är: Visst, läs jympa.nu och bli påmind om riktlinjerna från utbildningen, men återvänd hela tiden till de fem budorden. Utbilda lufarna om du känner att de snarare hindrar dig än hjälper dig att blomma.

Amen.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

8 kommentarer till Hur de tre ingredienserna i jympan måste funka

  1. anki skriver:

    Så rätt men så svårt.
    Jympan är lika lustfylld när det blir rätt, som töntig när det blir fel.

    Mvh Tant Anki

    (Som vill byta ut tantstämpeln mot tantstämpeln i din text)

    PS, jag luf’ar dig gärna DS

  2. anki skriver:

    Töntstämpel förstås….

  3. anki skriver:

    Menar töntstämpel förstås

  4. Jympajesus skriver:

    Kom och luffa bara! 🙂

  5. L skriver:

    Anki: Jag tycker också att töntstämpel är mer adekvat, eller kanske både och. Men, ”Jag tycker tant- och töntstämpeln borde bäras med stolthet. Coolingar med färgglada Nikeskor tränar redan och har flera olika instanser att göra detta på. Men tanter och töntar har också rätt att existera, och att träna. Dessa har t.ex. SATS inget att erbjuda. Jag vill inte att Friskis&Svettis i sin verksamhet och marknadsföring ska skrämma bort tanterna och töntarna till förmån för coolingarna i Nikeskor.” Och istället för tantstämpel skulle jag också hellre använda kvinnor 30-50-stämpel. Vilket inte behöver vara något negativt. Kvinnor 30-50 är verkligen en demografi som är lätt att ha att göra med. Världens underbaraste demografi om du frågar mig.

    JJ: Det finns inget i det här inlägget som jag inte håller med om. Vilket kanske betyder att du inte var tillräckligt djärv 😉 Men hur som helst, tror du att ”rätt” personer nu läser detta? Kommer policy att anpassas? Och jag vill fortsätta älta att jympan bör vara ideell. Finns det plats för det i detta kommentarsfält eller bör jag återgå till the kommentarsfält of sidospår of no return?

  6. Jympajesus skriver:

    Jympan är ideell, men den ska marknadsföras kommersiellt, om du frågar mig.
    Jag älskar tanter och töntar, jag känner mig ofta som både och.
    Inga policys har någonsin anpassats för att jag har haft synpunkter. 😉

  7. MarveW skriver:

    Jag vet inget om jympans upplägg, hur ledarna blir styrda etc. Men jag vet vad jag vill ha.
    – Jag vill fatta vad det är för pass jag ska gå på (min tid är dyrbar, jag måste kunna välja rätt)
    – Jag vill fatta hur jag ska göra. Jag behöver förklaring till vissa rörelser. Jag är ingen tankeläsare.
    – Jag vill svettas.
    – Jag vill känna att träningen gör skillnad.
    – Jag vill ha kul.
    – Jag vill längta till nästa pass!

  8. Jympajesus skriver:

    Det finns pass för dig, MarveW! Du vet var du hittar ett av dem. 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.