Det är inte ovanligt att funkisar i Friskis&Svettis, bland annat min gode vän Jonas Kihlman, ordförande i Friskis&Svettis Höganäs, får lust att använda kundbegreppet. Vad som händer då är att föreningsfundamentalister som jag drar en lans för medlemsbegreppet. Död åt kundordet, säger jag och mina likasinnade.

Fast egentligen är jag ju inte föreningsfundamentalist alls (och kanske inte de övriga medlemsförsvararna heller). Jag har ju copywriting som yrke och är för tusan strictly commercial!

Jag vill att Friskis&Svettis ska ha en egen plats på träningsmarknaden. Och det kan vi ha, bland annat genom att vårda föreningsorganisationen och alla värderingar om demokrati och möjligheterna att utveckla och utvecklas som följer med att vara ideell.

Det är ju för att jag vill att vi ska SÄLJA mer medlems- och träningskort som jag tycker att vi aldrig ska kalla våra medlemmar för kunder. Likaså stryker jag ordet ”sälja” i förra meningen och ändrar till REKRYTERA medlemmar.

Dessutom – och nu laddar jag för argumentet som eliminerar kundsnacket för gott – kan man med ett kundperspektiv i bästa fall bara få ”nöjda kunder”.

Börjar vi jaga kundnöjdhet kysser vi snart kundernas skor och ännu värre, deras arslen, allt för att de nöjda kunderna bara ska skrämma oss till att anstränga oss ännu mer för kundnöjdhetsindexet.

I stället ska vi med högburna huvuden och typiskt tok-egensinnigt satsa all energi på utvecklingen av Sveriges mest progressiva och revolutionära förening.

Så vad kan vi vinna med medlemmar i stället för nöjda kunder? Jo, vi kan få fans, stark raving mad fans.

https://instagram.com/p/3zRMcsQnwU/Sådana medlemmar vill jag ha!

Sug på den Jonas! 😀

heavy-metal-management

Boken och synsättet som inspirerade mig till inlägget.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.