Alla lyckade satsningar som vänder sig till människor bjuder på något som förhöjer livskänslan hos besökarna. Man är med om något större än den vanliga trallen. Visst kan vi uppskatta det vardagliga och vanliga också, men inte när vi betalar och förväntar oss få valuta för vårt engagemang.

Det gäller restauranger, muséer, butiker, kaféer, gallerier, klubbar och så klart, träningsanläggningar. Vad får jag för att jag satsar pengar, tid, förhoppningar och vilja på det här etablissemanget? Får jag tillräckligt för att komma tillbaka? För jag tillräckligt för att rekommendera det till mina vänner? Får jag tillräckligt för att älska det?

När jag diskuterar det här frågorna i Friskis&Svettis hamnar vi lätt i det som är lättast att greppa: produkterna, städningen, schemat, nyheterna, fysisk tillgänglighet och design.

Allt det där har betydelse. Allt det där måste hela tiden utvecklas och förnyas, men det är faktiskt bara hygienfenomen. Människor förväntar sig att grunderbjudandet är på plats, att allt det materiella funkar. De här ingredienserna i ett erbjudande kan visst höja känslan av att man gjort ett bra val, men de är också lätt kopierbara.

Friskis&Svettis immateriella delar av erbjudandet är inte lika enkla att kopiera. De har vi övat på i 37 år och de sätter sig – om vi är medvetna om att vi har något unikt att erbjuda – i vår kultur.

Det är som med allt man övar på medvetet: man blir bättre och bättre. Efter många timmar har man övat upp en skicklighet som inte låter sig analyseras helt lätt. En violinist har fått ett personligt spelsätt, en målare ett oefterhärmeligt penseldrag, en arkitekt en osvikbar känsla för ljus och en ledare på Friskis&Svettis ett sätt att hantera människor som gör att de blir superlojala deltagare med just den känsla av förhöjd upplevelse som skiljer det alldagliga från något verkligt attraktivt.

Friskis&Svettis speciella erbjudande började i tanken för cirka 40 år sedan. Tanken blev mödosamt till ord. Orden blev kropp och handlingar.

Och på den vägen är vi. Orden – verksamhetsidé, värderingar, mål och vision – är just bara ord. Med orden försöker vi hela tiden fånga idén om Friskis&Svettis. Varje dag ska vi sen omsätta det alltid otillräckliga skrivna språket till handlingar.

Det är inte lätt, men värt besväret, för vi har något ingen annan har bland träningsleverantörerna. Tänk på engelska så kommer det att fungera: We must elevate the experience!

Studio 54

”Its all about the same thing, you must elevate the experience.” Ian Schrager i Varvet International 2015. Shrager öppnade Studio 54 tillsammans med Steve Rubell 1977. Numera är han verksam i hotellbranschen.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.