Ett oräknebart antal gånger har män i Friskis&Svettis förklarat för mig att vi måste sälja kort. Alltså kan vi inte hålla på med kommunikation som inte direkt syns i säljstatistiken.

Men det är ju så fel och har alltid varit det.

Det är klart, om vi hade varit grönsakshandlare och kommit över ett stort parti kålrötter, då måste vi ju bli av med skiten så att vi inte gör förlust eller rötterna ruttnar. Vi måste sälja och annonserar om våra väldigt fina varor till ett lägre pris än vad som är brukligt. Och vips är försäljningen igång och vi kan räkna hem vinsten.

Är det så ”ekonomerna” tänker även i Friskis&Svettis? Pris och produkt?

Hur ser i så fall ”säljdrivande” kommunikation ut hos oss? Köp ett årskort och få 13 månader? Träna första månaden gratis? Halva priset för din vän? 300 kr i rabatt för dig som köper nytt årskort före december i år? Köp årskort och få en t-shirt/handduk/träningsskor/yogamatta/en vecka i Karibien?

Vem som helst hajar att det inte kommer funka på lång sikt. Med lägre pris och andra materiella lockrop får man inga lojala supporters.

Pratar vi om att ”sälja” betyder det att vi vill ha en leverantör-kund-relation. Och det vill vi väl inte?

Vi är en förening och borde vilja ha en medlemsrelation, men även den har sina svagheter. Vi bygger svårraserade pyramider. Att som medlem bli engagerad, gå på årsstämma och bli tillplattad av föreningsrävarna medan avslagen på motionerna yr i luften är inte så roligt heller.

Fråga Jympajesus och han säger att vad vi behöver är engagemangsdrivande kommunikation.

Engagemangsdrivande kommunikation ser människan i en helhet. Engagemangsdrivande kommunikation visar förståelse för människan. Engagemangsdrivande kommunikation talar med människor, inte till. Engagemangsdrivande kommunikation har tålamod. Den är sann, intressant, ofta lite rolig och den känns.

Engagemangsdrivande kommunikation strävar efter att människor ska göra sina val grundade på vad de gillar och tror på. Engagemangsdrivande kommunikation strävar efter att få med sig människor på idéer, gärna något som rör en bättre värld med gladare invånare.

Friskis&Svettis har alla förutsättningar att lyckas med sådan kommunikation. Den kommer så småningom att sälja kort som tusan.

Amen.

Vi måste bli av med skiten.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

8 kommentarer till Vi måste sälja träningskort

  1. Mikaela skriver:

    Amen to that!

  2. Thomas Holm skriver:

    Ja du, det ligger mycket i det!Frågan är HUR nå dit…. Att skapa långsiktiga relationer. Sedan får man också akta sig för att hamna i samma fälla som andra medlemsstyrda företag / organisationer som t ex COOP som hamnat i en nedåtgående spiral de senaste decennierna. Och jag tror inte att det enbart beror på att de säljer kålrötter…

  3. Jympajesus skriver:

    Man börjar jobba med kompetens, stort hjärta och mod.:-)

  4. Ingemar Hansson skriver:

    Jag läser dina inlägg, ofta med stort nöje, och jag nickar ofta medhållande. Så även denna gång i viss mån.
    Men liknelsen med Coop är inte dum! När man är en liten förening och de flesta känner de flesta så är engagemanget inte så svårt att skaka fram. Men *hur* gör man när medlemmarna räknas i tusental och de flesta av dem inte ens fattar att de är medlemmar i en förening. De har ju köpt kort hos F&S!
    Jag tycker jag har sett mycket kompetens, oerhört många stora hjärtan och även en del mod. Men trenden går tyvärr nedåt på många håll ändå.

    Det är väldigt lätt att kritisera den som sticker ut hakan. Det här är egentligen ingen kritik till dig Jesus, men för en gångs skull är du ganska suddig i konturerna. Du har mycket rätt i det du skriver, men tyvärr finns det inte så mycket konkret att ta på.
    Men det är klart, förhoppningsvis sätter det igång lite tankar hos personer som är betydligt mer kreativa än vad jag är.

    Fortsätt sticka ut hakan! 🙂

  5. Jympajesus skriver:

    Tack för engagerad feedback och uppmuntran! Uppskattar!
    Det jag skriver om här i bloggen är – tänker jag – exempel på kunskap och kunskap är oftast helt gratis i dag. Den finns på Internet. Man kan läsa och lära sig om allt.
    Det är färdigheter som är hårdvalutan och den kostar, d v s konsten att omvandla teorierna till praktik.
    Marknadsföring blir ju så lätt fel, platt, ointressant och utan positiv effekt, trots att allt såg så rätt ut på powerpoint-presentationen i konferensrummet.
    Men jag – som ”copywriter i världsklass” i kommunikationskollektivet Herr Janson – har konkreta förslag också för den som är intresserad att gå vidare från teoretiskt resonemang till faktisk handling.
    Jag skulle kunna vara mer konkret, men tänker att jag ger bort för mycket då.
    Jag har varit öppen med ”dem som bestämmer” att jag vill utmana Riks val av reklambyråer.
    Jag väntar på ett rungande ”JA!”.
    (Här min professionella hemvist: http://www.herrjanson.se/)

  6. Ingemar Hansson skriver:

    Fortsätt jobba på det. Jag gillar ditt sätt att tänka!

  7. Hans Helander skriver:

    Jag säger till dig som mina barnbarn säger till mig: fajfaj e bätht!

    Du e bätht Mats!

    Hasse

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.