Den som blir ärligt gillad av andra har något som uppskattas på djupet. Detta något kan till exempel vara ett sätt som får andra att känna sig bekväma. Det kan också vara något som får andra att känna sig berikade av kontakten.

Om det är gillande på riktigt är det aldrig yttre saker, som ett vackert ansikte, stiligt boende eller fashionabla kläder. Det är insidan som räknas som det så vackert heter.

Detta gäller både människor och organisationer som Friskis&Svettis. Det är hur vi är – vad vi gör och hur vi gör det – som bygger förtroende, lojalitet och kärlek.

Inga nyheter, eller hur?

Så varför envisas Friskis&Svettis med att bry sig så mycket om sitt yttre? Varför är man beredd att ändra både logga och namn och lägga många miljoner på att byta skyltar? Och varför nu?

Jympajesus har så klart ett antal svar.

Tre förklaringar
1 Det värsta med det tidskrävande och kostsamma pysslandet med utseendet är F&S-självets stora ängslighet. Oron över att inte duga och över vårt utseende, måste tyvärr komma från ledningspersoner. Vi som utför Friskis&Svettis mission i mötet med medlemmar varje dag, känner inte igen oss i den svajiga självbilden. Vi är stolta och entusiastiska.

2 Konkurrensen inom träning har hårdnat betydligt. Fler aktörer än vi har sjysta erbjudanden, lokaler och ledarpersonligheter. Flera av dessa kostar mindre än Friskis&Svettis, ett antal andra är tjusigare och dyrare. Alltför många i beslutande ställning ser då till ytan i stället för att göra den inre resan.

3 Logga och namn är ett projekt som i likhet med löntagarfonderna ”har baxats ända hit, men är ett jävla skit”, som finansministern vid den tiden, Kjell-Olof Feldt, så vackert skaldade på sin plats i plenisalen. Folk är helt enkelt jävligt trötta på det här projektet nu och vill bli av med skiten. De är beredda att rösta igenom en dålig grej bara för att komma vidare, även om det kommer kosta tiotals miljoner och inte ge ett skit tillbaka. ”Det här förslaget är i alla fall inte lika dåligt som det förra.”

Vad tror man att en putsad logotyp och ett nytt namn ska göra för jobb? När PR-vindpusten har dragit förbi, vad är då den långsiktiga effekten? Hur ska miljonerna satsade på skyltar bli ROI (Return On Investment)?

Var finns underlaget som berättar för oss att byte av logga och namn är det som kommer göra skillnad? Vilar verkligen hela bytarprojektet på powerpointpresentationen från stämman 2013 och första externa kommunikationskonsulten, designbyrån där också…nej, Jympajesus väljer att inte berätta hela den historien.

Vem driver frågan i dag? Varför drivs den? Vem har något att vinna på bytena?

Tre tips
Jympajesus tre råd till Friskis&Svettis:

1 Lägg ner logotyp- och namnbytesprojektet redan innan årsstämman. Ägna just nu inte mer energi framför spegeln med att titta på födelsemärken, rynkor och andra skavanker. Spar på sminket, jobba på självkänslan.

2 Identifiera områden i verksamheten som verkligen skulle kunna betyda något för framgång och människors gillande. En ny logga eller nytt namn hjälper inte föreningarna att nå fler och tydliggöra det unika med Friskis&Svettis. Vi har inte Apples, Coca Cola Companys eller Ikeas ekonomiska muskler. Satsa miljonerna på att utveckla inre kvaliteter som gör verklig skillnad.Kommunicera dessa.

3 Bevara och utveckla den dyrbara historien om Friskis OCH Svettis på ett varumärkestroget sätt som hjälper föreningarna att fortsätta berättelsen in i framtiden. Jobba med det vi skrivit i våra stadgar, lita på värderingarna och stöd funkisarnas förmåga att leverera utveckling och entusiasmera nya medlemmar.

Amen.

Jympajesus tycker visst att behov kan föreligga att justera en logotyp, men först gör man det inre jobbet.

Taggad med:
 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

7 kommentarer till Man blir inte mer älskad för att man köper en ny skjorta

  1. Eva Berglind skriver:

    Klockrent som vanligt Mats. Önskar att det fanns fler som du

  2. Anders skriver:

    ’Den inre resan’?

  3. L skriver:

    Neeeeej! Nej nej NEJ!

  4. Jympajesus skriver:

    Den bara kom. 😉

  5. Jympajesus skriver:

    Jag tror jag förstår, men du skulle kunna mena tvärtom mot vad jag gissar också.

  6. L skriver:

    Det var bara en automatgenererad respons på uttrycken ”byta namn” och ”byta logotyp”. Jag tycker att det verkar som att personer högre upp i organisationen vill att Friskis(&Svettis) ska vara något annat än det är. Medan allt som egentligen är bra med och unikt för föreningen förstörs i processen. Du skrev för ett tag sen att någon hade förmedlat andemeningen att vi (de) måste sälja träningskort, och det är väl antagligen det ändamålet som motiverar att profilera om sig. Men då har man verkligen missförstått hela grejen tycker jag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.