Dear Friskis&Svettis lover,
Jag har läst igenom kommentarerna till Jympajesus två senaste blogginlägg om Friskis&Svettis namn och logotyp. Jag kan dela in dem i ett antal underavdelningar:

1 Synpunkter på själva utseendet på förslagen
2 Vad förändringen skulle kosta
3 Osäkerhet om vem som driver frågan
4 Sättet förslagen presenteras på
5 Innebörden i förnya/utveckla/modernisera
6 Ytan vs insidan


Jympajesus kommentarer till ovanstående är såsom följer:

1 Om vi tycker att det är snyggt eller fult, är i det här läget ovidkommande. Den viktiga frågan är: kommer en satsning på ny logotyp och nytt namn göra det jobb vi är ute efter. (Vilket är det jobbet? Var är underlaget som analyserar och övertygar?)

2 Jag har sett en uppskattning på att förändringen kommer att kosta oss drygt 20 miljoner. Jag tror det är lågt räknat. Men det är ändå dubbelt så mycket som vi satsade på gemensam marknadsföring förra året. Är det en vettig prioritering just nu? Vad kan vi göra bättre på insidan för den summan?

3 Vem står upp och tar ansvar för att driva frågan om logotyp- och namnförändring? Det finns ett uppdrag från årsstämman 2014 om att ta tillbaka och göra om förslaget på ny grafisk profil som presenterades 2013, men var började processen? I en önskan från föreningarna, på Riks eller på designbyrån? Och har Friskis&Svettis engagerat sig tillräckligt? Har man satt sig in i frågan om förändring av logotyp; om risker, möjligheter, kostnader och best practice? Har det gått så långt att det blivit till en icke-fråga man bara vill ha bort från bordet nu?

4 Efter att ha jobbat i reklambranschen som copywriter i över 20 år känner jag igen säljsnacket. I kundmötet blir det förstås en hel del smooth talk som gagnar byråns förslag, inte sällan innehållande en art directors skiss på ny logotyp. Några snygga bilder och ett resonemang om motsättningen mellan förr och nu, gammalt och ungt, stagnation och utveckling, daterat och modernt, krånglig och enkel brukar ingå. Man bäddar in mottagaren i ett mjukt täcke av ord att somna om till.

5 Det är lätt att tjusas av ord som ”förändra, förnya, utveckla och modernisera”, men hur motsvaras dessa löftesrika ord av handlingar som gör skillnad? Och hur vet vi att det vi gör utvecklar åt rätt håll? Vad är modernt? Vad vill vi? Återigen: Var är underlaget?

6 Det är som om Friskis&Svettis har gått till en terapeut med frågan ”Vem är jag?” Och terapeuten föreslår shopping för att skingra tankarna ett tag. Men problemet blir kvar (vilket det nu är).

Amen.

Oj, den var modern! Eller?

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

6 kommentarer till Frågan om snyggt eller fult inte relevant än

  1. L skriver:

    Ingen terapeut skulle ge det rådet. Jag tror att Friskis&Svettis ville gå till en terapeut men råkade vända sig till en ekonom istället.

    Jag tror också att de som driver dessa frågor får betalt för att göra det, är fast i ett kommersiellt tänkande, och ser det som enda väg för Friskis att försöka bli ett töntigare Sats.

  2. Jympajesus skriver:

    För en gång skull tror jag en coach hade varit bra. 😉

  3. Hans Krylander skriver:

    Utmärkt.
    Och vem är det som äger frågan . . . . om den ens existerar.
    Finns det på dagordningen i styrelsen, på den kommande stämman?
    Driver kommunikationschefen på Riks frågan?

  4. Ingemar Hansson skriver:

    Oerhört bra analys! Fortsätt att trycka med tummarna där det gör ont! 🙂

  5. Jympajesus skriver:

    Om du frågar mig så har det blivit en fråga av en annan fråga. Den fråga som diskuteras har uppstått på ett slumpartat sätt. Den fråga vi borde ställa oss – och som borde föregått den fråga som diskuterats – har jag inte hört ställas än.
    Jag antar – om vi ser till vår organisationsform – att föreningarna äger alla frågor.
    Ja, den finns på dagordningen och kommande stämman.
    Finns just nu ingen ordinarie kommunikationschef på Riks.

  6. Jympajesus skriver:

    Tack, Ingemar! Jag tänker på det där med att trycka ”där det gör ont”. Det står givetvis inte högst på min önskelista, att mina inlägg ska orsaka smärta, men kanske är det bra om det åtminstone känns lite grann. 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.