En vän frågade mig: Vad händer med dig om nya logga-förslaget går igenom på årsstämman?

Jag uppskattar så klart omtanken – det här är verkligen en fin person – men ett loggabyte handlar givetvis ingenting om mig och Jympajesus. Det handlar uteslutande om Friskis&Svettis.

Jag älskar Friskis&Svettis, men när det gäller sådant som inte rör mig personligen, är jag strikt kommersiell och yrkesmässig i mina åsikter om vad som är bra och dåligt.

Inte alltid galet, så klart
Att byta logga kan vara befogat för ett företag eller en organisation. Att som i vårt fall, justera logotypen, kan vara helt rätt, men om jag var marknadsföringsdiktator i Friskis&Svettis skulle jag inte göra det i år. Som diktator skulle jag gå en pedagogisk, kvalitetsmässig och förankrande runda till med – som man säger i sossarna – hela rörelsen.

För mig personligen händer absolut ingenting om årsstämman beslutar sig för att liggande förslag är det bästa vi kan få, och det bästa för Friskis&Svettis utveckling just nu. Jag kommer fortsätta älska Friskis&Svettis, fortsätta leda pass, fortsätta gå på pass och fortsätta mina sporadiska besök i gymmet.

Förmodligen händer inget med Friskis&Svettis heller p g a föreslagen loggajustering (om vi bortser från engångskostnaden på beräknade 20 miljoner). Sker det något positivt så beror det i så fall på att vi jobbar tydligare utifrån vårt uppdrag och vision och med våra värderingar.

Förbannad i tjänsten
Om jag varit upprörd under logotyp- och namnprocessen beror det till 100 procent på yrkesmässigt engagemang, och det är ALLTID stort. Jag kan bli förbannad över beslut som jag tycker är fel, trots att det inte har ett skit med mig att göra. Som när det första nya logga-förslaget dök upp på årsstämman 2014 i Örebro. Riks och reklambyrån körde hårt på att det var en jättebra idé och stämman var – som jag uppfattade det – snudd på beredd att rösta igenom en total makeover.

Kruppframkallande skiss 2014

Jag lovar; alla vars profession det är att bygga varumärken fick krupp.

Kul frustration
Strax därefter satte jag mig vid datorn tillsammans med min kreativa och roliga lilla basledare och laddade ur min frustration i en s k Hitlervideo. De flesta jag visat den för har skrattat, men också avrått mig från att visa den för andra än min innersta krets av vänner och likasinnade.

Men wtf. Jympajesus föddes ju i en rebellhandling, medan mina styrelsekumpaner i Jönköping tyckte att ”nu går han för långt”.

Det har gått tre år sedan stämman i Örebro och ledningen på Riks är ny. Men satiren är fortfarande relevant.
Så enjoy! Eller förfasas.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

7 kommentarer till Kommer Jympajesus att klara ett nederlag?

  1. Susann skriver:

    Jo, jag var med i Örebro och så skrattade jag åt filmen hm lite.
    Ingen fest heller…
    Du vart är vi på väg imorgon visar det sig, rösta klokt allesamman så får vi veta jag håller i tummen.

  2. Jympajesus skriver:

    Hej Susann! Mina tummar vitnar. 😉

  3. Ingela skriver:

    En till som håller tummarna kan jag lova

  4. Armel skriver:

    Varför ser loggan bekant ut? Liknar det ett annat varumärke? Eller har jag set det tidigare?

    Jag tänker på min gamla arbetsgivare, GE, vars logga har bara justerats lite genom åren. En bra logga ändrar man inte. Man ser först och främst att den laddas med bra innehål och egenskap. Men det är såklart mycket, mycket, mycket svårare.

    http://www.refinedguy.com/wp-content/uploads/2012/08/14-GE.jpg

  5. A. skriver:

    Alltså, jag måste erkänna att jag tycker att loggan på bilden från 2014 är skitful. Men jag kan NADA om marknadsföring och design, så det kanske beror på det. Mitt förra jobb (på universitet) – och, de facto, även mitt förrförra jobb (på statlig myndighet) – gjorde ett genomgripande försök till makeover, där bland annat byte av logotyp och hård reglering av vilka färger man fick ha på sina ppt:s, brevmallar etc. ingick. Det hjälpte inte, men jäklar vad mycket tjafs och extraarbete det genererade.

    (Och ja jag skrattade åt Hitlerfilmen. Jag är förmodligen en dålig människa. 😛 )

  6. Jympajesus skriver:

    Jag delar dina synpunkter, Armel. Nu gäller det inte längre det förslaget jag la med i bloggen. Det är ett förslag från stämman 2014. Det nya är nu taget.

  7. Jympajesus skriver:

    Ja, ska bli spännande att se hur logga-livet efter beslutet kommer te sig. Det är okej att skratta åt filmen utan att vara en dålig människa. Att göra den däremot…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.