Tänker på Friskis&Svettis sökande efter ”säljdrivande kommunikation”. Man tycks tro att det finns en hemlig kod i kommunikationsvärlden som direkt leder till köp. Den koden åtrår många i Friskis&Svettis utan minsta skam i kroppen.

Men grejen är att den koden inte finns. Jo, om du säljer oxfilé vanligtvis för 465 kronor kilot och sänker till 265 kr. Koden är lågt pris. Nästa dag kostar oxfilén 465 kronor kilot igen, utan att varumärket ”oxfilé” lidit. Svårare än så är det inte i oxfilévärlden.

Vilka är vi?
Men i oxfilévärlden lever inte Friskis&Svettis. Vi är i…ja, i vilken del av kommers-galaxen opererar vi? I träningsbranschen, underhållningsbranschen eller upplevelsebranschen?

Vad vi än kallar vår egen bransch måste vi se på vårt erbjudande som något helt väsenskilt från snabba konsumtionsvaror som oxfilé. Visst är vi enkla att köpa – ”bara” att pröjsa cirka 3 000 kronor, så är man med. Men köpbeteendet är mer komplext än så.

Att köpa medlemsskap och träningskort hos oss får gärna föregås av en lång stunds övervägande. Under den stunden berättar vi lugnt och fint, sympatiskt och kanske med en gnutta humor, vilka vi är, vad vi vill och vad vi erbjuder. Valet av oss ska vara genomtänkt och långsiktigt hållbart.

40 och kåt?
Hur tror du det går om Friskis&Svettis vill ligga direkt på första dejten? Ingen drink, ingen middag, ingen bio, ingen kopp té, inga fler dejter för att se hur man trivs ihop tillsammans och om nyfikenheten och känslan växer – nä, pippa nu på momangen är det som gäller.

Se vår införsäljning som ett gammelmodigt dejtingförfarande. Ha tålamod. Låt det ta tid. Eller med Carolas ord: ”Vem vill du vara, kan du förklara det för mig?”*

Bygga förtroende
Det alternativ Jympajesus så gammelmoraliskt förespråkar är att vi först måste bygga relation och tillit. I min religiösa värld är det just det som marknadsföring handlar om: att vara intresserad av sin omgivning och presentera sig med en sympatisk idé och personlighet. För att så småningom ligga utan tjat, d v s sälja kort.

Så när du nu – uppfylld av Jympajesus predikan – försöker vara trevlig på marknaden och hålla kåtheten att sälja i schack, se då också till att undvika dess vanliga fyra fällor:
1 att predika enbart för dina fans.
2 att hylla dig själv, snarare än vara intresserad av den andre.
3 att snacka på samma sätt som alla andra dejtare.

Lycka till därute! Bjud på något. Kanske inte en oxfilé, utan dig själv (med kläderna på).

Amen.

Ha inte så bråttom.

*Idén med Främling lånad ur artikel i DN:s lördagsmagasin 170401, skriven av Behrang Behdjou.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

2 kommentarer till Friskis&Svettis vill ligga på första dejten

  1. A. skriver:

    Smart. Jag tänker osökt på min arbetsgivare (landstinget) som resonerar och agerar ungefär som du beskriver. De lyckas inte få ligga så ofta.

  2. Jympajesus skriver:

    Hur tänker du då? Vem vill Landstinget ligga med? 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.