Vi som jobbar ideellt förstår det stora med Friskis&Svettis intuitivt, nämligen att syftet är större än våra produkter*. Förmodligen hänger det ihop med att syftet också är större än vårt arvode (om vi ens har något).

Att syftet är så viktigt, betyder inte att träningen är oviktig. Träningen är vårt medel för att hjälpa till att göra världen lite bättre. Metoden är rörelseglädje.

Vår del i homo sapiens världs-förbättrar-arbete (i motsats till allt vi gör för att paja vår jord och tillvaro) handlar om hälsa. Jag har själv haft svårt att ta ordet ”hälsa” i min mun i samband med Friskis&Svettis, men det är för att jag inte fattat hur vi ska hantera hälsobegreppet. ”Hälsa” är så uttjatat som begrepp. Och så odefinierat. Vad är hälsa? Visst är det väl något mer än frånvaro av sjukdom?

Friskis&Svettis grundare har sin definition på hälsa: ”Hälsa är att i sann mening, nyfikenhet och glädje vara uppfylld av sina livsuppgifter.” Jag gillar den.

Hälsan nämns i våra stadgar. Enligt dessa är vår uppgift att sprida rörelseglädje och insikt om motionens betydelse för hälsan. Men vilken ”hälsa”?

Ska det syftet fungera i praktiken måste både jag som individ och organisationen definiera ”hälsa”, tänka i enlighet med stadgarna och arbeta därefter. Individ och organisation måste ju så klart tänka, prata och agera på ett sätt som drar åt samma håll. Med STORT utrymme för personliga tolkningar, idéer och initiativ ser vi något fint i fjärran.

Jag tror att det är skitviktigt att vi tycker att syftet är större än produkterna. Det är lättare att känna engagemang och lojalitet med en idé, än en produkt. Det är lättare att uträtta något bra, om man ser på ens träningscoachning som något som är större än själva träningen, och mäktigare än oss själva.

Amen.

Varför burgare, varför knäböj?


*Inspirerat av intervju med Mats Lederhausen, bl a fd VD för svenska McDonalds, nu on a mission för en bättre värld, precis som vi i Friskis&Svettis.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

3 kommentarer till Syftet större än produkten

  1. L skriver:

    Love it. Den definitionen av hälsa är den bästa jag någonsin hört.

    För ett par månader sen läste jag boken “Hälsans mysterium” av sociologen Aaron Antonovsky. Han ifrågasätter också uppfattningen av hälsa som enbart frånvaro av sjukdom och är kritisk till ett ensidigt fokus just på sjukdomar i medicinsk och samhällsvetenskaplig forskning. Han vänder istället på frågan (“Hur kommer det sig att så många människor, som utsätts för tillvarons alla påfrestningar, ändå förblir friska? Och i vissa fall till och med vidareutvecklas och växer som människor?”) och menar att den minsta gemensamma nämnaren utgörs av vad han kallar “sense of coherence”, en slags livsinställning som utgörs av komponenterna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. De är alla väldigt intressanta in their own right men det är framför allt den sistnämnda, meningsfullhet, som är relevant för denna diskussion. Meningsfullhet syftar på “i vilken utsträckning man känner att livet har en känslomässig innebörd, att åtminstone en del av de problem och krav som livet ställer en inför är värda att investera energi i, är värda engagemang och hängivelse”. Det handlar om att ha livsområden (livsuppgifter!) som man själv upplever som viktiga, som erbjuder utmaningar värda känslomässig investering och engagemang. Det hela korresponderar alltså väldigt väl till Holmsäters hälsodefinition. (För att affirmera ditt föregående inlägg kan jag även nämna att Antonovsky inom ramen för meningsfullhet också tar upp “vikten av att vara delaktig, ‘som medverkande i de processer som skapar såväl ens öde som ens dagliga erfarenheter’”)

    Först tänkte jag skriva att jag dock inte kan se hur du ska kunna särskilja syftet från produkten (om syftet är “hälsa” och produkten “fysisk aktivitet”). Skulle man rimligtvis kunna ha fysisk aktivitet utan hälsa liksom? Men sen kom jag på att det kan man ju, dels i form av rena patologier som ortorexi och dopingbruk, men också att det helt enkelt måste finnas en kvalitativ skillnad i att träna motvilligt och pliktskyldigt och att göra det med engagemang och hängivelse (mening, glädje och nyfikenhet). Inte minst påverkar det kraftigt ens inställning till att göra det igen. Och det gäller allt i livet tror jag.

  2. Jympajesus skriver:

    Är mycket tacksam för dina kommentarer. Du gör det jag försöker säga klarare. Skulle önska att många läste denna din senaste kommentar (också). Och kul att du gillar Johans definition. Han är mycket inspirerad av Antonovsky och säger precis det som du kommer fram till: att träning är inte hälsa, det är bara hälsosamt.

  3. L skriver:

    Ja, och hälsobegreppet har blivit särskilt kontaminerat just när det relateras till träning. Samtidigt så verkar fysisk aktivitet vara den mest åtkomliga källan till vitalitet som står oss homo sapiens till buds (men som alltid när vi får något fint så krånglar vi till och förvränger det). Min erfarenhet är alltjämt att allt i livet blir avsevärt bättre när man gör det med engagemang och hängivelse, men också att det faller sig extra naturligt i träningen. Det är som att det i att vara fysiskt engagerad finns ett finurligt psykologiskt kryphål till att bli psykiskt engagerad. Så om man är intresserad av att förmedla hälsa i bemärkelsen glädje och hängivelse så är träning ändå en löftesrik marknad. Men hur levererar man utan att hamna i någon av alla fallgropar som finns i det samtida hälsoträsket? Det enkla svaret är att låta syftet besjäla produkten. Jag tror jag förstår nu vad du menar med rörelseglädje.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.