Volymen ska upp
Rött är fint. När passet öser på och allt känns som ett stort och varmt party lyser örat rött.
Alla kan Men alla vill inte.
Jympan är för många, bara man inte skrämmer bort folk med krångel och armvift. Annars kan varenda kotte gå loss och glömma bort sitt ego en stund.
satsa på människorna
Den skillnad som vi i Friskis&Svettis har möjlighet att bygga på är människorna, deras kunskap, passion, förmåga och värderingar. Satsa på människorna, så kommer kvaliteten.
Jympaupplevelsen Friskis&Svettis själ
Jympan var det första uttrycket för Friskis&Svettis idé om träning och gemenskap. Den kan fortfarande vara vårt mest unika erbjudande om vi vårdar den klokt och lekfullt.
Jympajesus predikar
Kanske kan man säga att Jympajesus är en besserwisser. Själv anser han att han debatterar viktiga frågor i sekten.
Jag tycker att du är klok här. Det gamla talesättet ”det är aldrig ens fel när två träta” comes to mind, eller varför inte det (tror jag) indiska: ”Var sak har tre sidor: Min sida, din sida och den rätta sidan.” Linjen mellan vad som är en grupps avståndstagande från en bråkmakare som gör sig omöjlig, och vad som in effect är de coola kidsen som utesluter den som inte är cool nog är hårfin.
Det reser också frågor om vad man väljer att lägga sin energi på, och varför man väljer som man gör.
”Communityns oförmåga” osv…
Viktigt här att skilja på två saker, (1) Communityn som mängden av dess (mer aktiva) deltagare; här har man sett ett oändligt och närmast rörande mått av tålamod, humor, finess, värme, filosofiskt resonerande och saklig faktastödd diskussion – i en trevlig och lättsam ton, man bjuder till gång på gång… trots att ”motståndarsidan” håller en helt annan ton.
(2) Communityn som tekniskt/administrativt system. Här har vi då i stället en total tystnad och passivitet. Man har kickat igång systemet och sedan övergivit det. I forumavdelningen finns (nära högermarginalen) små gula trianglar ”rapportera inlägget” som man kan klicka på och författa en beskrivning av problemet; detta rapporterande har används ganska flitigt, men aldrig aldrig någonsin resulterat i en åtgärd eller någon sorts svar överhuvudtaget, t.ex. inte ens ”Din rapport har begrundats men ej funnits föranleda en åtgärd”. Ingenting. Mitt intryck är att rapporterna går till en mejlbox som ingen läser, är det kanske en avdelning på shapelink som sitter och sorterar bort dem helt enkelt – ”det är inte vårt bord”?
Vidare: I användaravtalet, som alla deltagare har kryssat i vid registrering, står ett antal regler om hur man ska bete sig. Två urklipp: ”Tonen ska vara trevlig och du ska behandla övriga medlemmar med respekt.” och ”Vi förbehåller oss också rätten att i enskilda fall stänga av medlemmar från forumet om vi bedömer deras beteende som olämpligt enligt andra kriterier än som nämns här.”
Ordet ”vi” upprepas i avtalet, t.ex. ”Vi förbehåller oss rätten att stänga av medlemmar som inte följer de regler vi satt upp eller på annat sätt beter sig olämpligt på sidan.” Vilka är dessa ”vi” – har ”vi” enbart rättigheter men inga skyldigheter?? T.ex. skyldigheten att efterleva sin del av avtalet? Då ingår det att ha en liten kommitté som faktiskt ger sig till känna någon gång ibland, läser och svarar på klagomål då och då och kanske faktiskt om det verkligen behövs tar steget att stänga av en medlem.
Bra fråga från JossiP. Administreras Communityn överhuvudtaget, och i så fall av vem? Ponera att några skulle börja använda Communityn för att driva riktigt obehaglig (jag tänker rasistisk, sexistisk etc.) propaganda, vad skulle hända då (det har hänt på andra forum/diskussionsplattformar)? Är det smart att som företag/förening/offentlig ha en helt omodererad Community?