På min arbetsplats, Friskis&Svettis Riks, har vi möten om vad föreningarna förväntar sig av oss som Riksorganisation. Vi vill möta deras behov med olika leveranser från oss. Plus lite till.

Vilket får mig att tänka på oss som leder, instruerar och tar emot folk på golvnivå. Vill vi alltid ge folk vad folk vill ha? Nej, det vill vi inte. Jag vill i alla fall inte det.

Nu skulle jag kunna dra till med: Jag vill ge folk sådant de inte visste att de ville ha.

Så är det. men jag vill också ge en del människor sådant som jag vet att de inte vill ha. Jag säger inte att de är dumma som inte vill ha det jag vill ge. Jag säger bara att vissa saker ger inte jag. Kanske att de kan hitta det de söker hos någon annan. Det tror jag säkert.

Det är som med kärlek; du vill inte ligga med alla och alla vill inte ligga med dig.

Jag tycker vi ska tänka mycket på det där: Vad vill vi ge? Och inte lyssna allt för mycket på vad folk vill ha. Om vi gör det förlorar vi oss själva. Vi blir en tillfredsställandemaskin. Och som sådana kommer vi snart att hata det vi gör lika mycket som andra kommer att förakta oss bara för att vi hela tiden och utan egen personlighet försöker göra alla glada.

Det går ju inte.

Våra personligheter är Friskis&Svettis styrka. Av våra personligheter blir det en slags gemensam personlighet av bångstyrighet och mångfald. Den personligheten har inte mycket med utbudet att göra, men lite grann. Vi kan inte göra vad som helst, inte sälja vad som helst, inte hålla inne med allt vi tycker.

Vi ger det vi vill ge, för att vi gillar som fan att ge just det.

Amen.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

3 kommentarer till Vad folk vill ha

  1. MarveW skriver:

    Amen. – det skulle räcka som kommentar här. Men jag dristar mig till att skriva ner mina första tankar.

    När man läste om kvalitet för några år sedan, handlade det om att ge kunden vad den förväntade sig. Numera handlar kvalitet om att överträffa kundens förväntningar. Det är i överträffandet som vi växer. Där finns glädjen i att komma tillbaka och rekommendera för andra.

    Friskis & Svettis ger vad medlemmarna vill ha och ledarna överträffar förväntningarna, var och en på sitt personliga sätt. Det är hög kvalitet.

  2. L skriver:

    Absolut. Och det här är VIKTIGT!!! Att ge det man gillar mest att ge, då kommer man också få dem som gillar det, man gillar mest att ge, mest. (…) Jag önskar att andra aktörer i samhället också kunde tänka så, politiska partier till exempel. Många av dem har blivit tillfredsställandemaskiner.

    Och så ett citat, från ”Du sköna nya värld”, som skulle kunna handla om jympa.
    ”Ögon glänste, kinder rodnade, och den allmänna välviljans inre ljus bröt fram på varje ansikte i lyckliga, vänliga leenden.”
    (Egentligen handlar det om hur de drogpåverkade hade orgi-porgi, men det fick mig osökt att tänka på jympa.)

  3. Jympajesus skriver:

    Haha, underbart!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.