Volymen ska upp
Rött är fint. När passet öser på och allt känns som ett stort och varmt party lyser örat rött.
Alla kan Men alla vill inte.
Jympan är för många, bara man inte skrämmer bort folk med krångel och armvift. Annars kan varenda kotte gå loss och glömma bort sitt ego en stund.
satsa på människorna
Den skillnad som vi i Friskis&Svettis har möjlighet att bygga på är människorna, deras kunskap, passion, förmåga och värderingar. Satsa på människorna, så kommer kvaliteten.
Jympaupplevelsen Friskis&Svettis själ
Jympan var det första uttrycket för Friskis&Svettis idé om träning och gemenskap. Den kan fortfarande vara vårt mest unika erbjudande om vi vårdar den klokt och lekfullt.
Jympajesus predikar
Kanske kan man säga att Jympajesus är en besserwisser. Själv anser han att han debatterar viktiga frågor i sekten.
Jobbigt att vara helt ärlig efter en så fin bakgrund!, men jag gillar den inte. Känns rörig och mossig för mej – representerar det tidiga F&S. Hela långa namnet med sina 70tals-”is” inskrivet i en symbol. Pipe art? Jukebox-reklam? Fast inte riktigt. Den bidrog till att fördröja mitt medlemsskap med c:a fem år, valde andra alternativ så gott det gick – även när det knappt fanns något annat. Friskis var lika med bara jympa. En smitväg för den som vill komma undan lite lättare.
Hoppas hoppas att nostalgin kring det gamla viker undan så att vi kan få en ny enklare symbol (och gärna ett nytt namn). Vi är inte bara Jympis & Hurtis & Bullis; vi är så mycket annat. Vore toppen om vi kan få kommunicera det utåt också, till dem som inte känner oss på insidan.
Swooshen ser man i serieteckningar – det är själva draget i luften efter den som tar ett språng framåt. Genialiskt.
Man måste inte gilla. Men det är skillnad på upplevelser av varumärket och om man gillar en logga eller inte. Man kan ju t ex gilla Nikes logga men föredra andra dojor.
Och så tror jag man bör skilja på nostalgi och kunskap om hur symboler påverkar oss. Min upplevelse av hur Friskis&Svettis funkar är att utvecklingslusten är mycket starkare än viljan att bevara något gammalt bara för att det är svårt att gå vidare.
För ca 15 år sedan gjordes en förändring av Friskis&Svettis logga. Den nya skiljde sig ganska mycket från den gamla men var fortfarande samma. Många kan inte säga vad skillnaden var men den typen av utvecklingsarbete, att alltid hålla koll, ifrågasätta och testa justeringar är det sätt jag personligen gillar och tror är bäst för så omtyckta varumärken (inte logotyper) som vårt.
Nu blir jag nyfiken på varför du PL trots allt hamnade på Friskis&Svettis om loggan var så motbjudande.
Bara jympa? En smitväg? Ska vi skämmas för jympan nu?
Jympan är vår UNIKA träningsform och SKA förknippas med F&S. Den är svår att kommunicera, den måste upplevas (gäller all träning egentligen). Jympan är en utmärkt allround träningsform, men den är inte för alla (gäller all träning…) Visst kan loggan uppdateras, men ett namnbyte tror jag inte på. Jag tycker att vi ska vara stolta över vår historia och rädd om vårt varumärke SAMTIDIGT som vi går framåt.
Kunskap om hur symboler påverkar är ju nödvändigt – absolut. Särskilt hur det påverkar den som har ganska begränsad info i övrigt, den som ”borde” vara rätt målgrupp men ändå tittar bort.
Jag hamnade på Friskis genom övertalning av kollegor på ett nytt jobb (i en ny stad). Hade frågat runt var alla tränade och som vanligt filtrerat bort Friskis som blev ganska flitigt omnämnt, men sedan visade det sig att företaget också betalade just Friskis träningskort och kollegorna var på mig igen ”nejmen det ÄR inte bara jympa, det finns ju massor med annat”. Jag behövde också bli specifikt undervisad i att passet ”skivstång” var ungefär samma som Body Pump (ett namn som jag också ogillar/de – men jag visste iaf vad det var).
Korrekt, ”bara jympa” var hur jag såg på saken då; alltså innan jag hade fått ett gratis kort fått veta lite mer om vad som fanns på schemat. Sedan har jag fått mer inblick i hur (förvånande) många som blir glada av jympa och hur många som har kommit igång med träning via jympan. Då respekterar jag jympan för deras del. När jag själv jympar någon gång så är det t.ex. för att vara solidarisk med en ledare som jag är bekant med – och då tycker jag det är roligt att se den ledaren dra med sig många och göra en gedigen insats, men jag själv för min egen del får ju bita ihop litegrann för det är verkligen inte min grej, gillar t.ex. inte att vara i en cirkel – bara det. Skämmigt – ja!
En parallell: Jag undvek Victoria’s Secret (som jag hade inpå knuten i flera år och såg på som någon sorts helcheezy halfporn wannabe-grej) …alltså undvek som pesten pga det sexualmystiska (?) ordet ”secret” – mina underkläder är tamejf’n ingen tafflig hemlighet. Period. Senare jag har blivit helt beroende av deras träningsbehå. Så kan det gå. 🙂
Tack Mats, kul att läsa om hur utvecklingen av Friskis&Svettis logotyp gick till. Lars är en av våra mest framstående grafisk designers som gjort många framgångsrika logotyper genom åren. Värt att påminna om artikeln i Svd där Friskis&Svettis logotyp tillsammans med bl.a IKEA, ICA, H&M, Marabou, GB och Arla är det som uppnått kultstatus i Sverige. Och för femte året i rad har Friskis&Svettis de nöjdaste kunderna enligt Svenskt Kvalitetsindex och där image en är av de viktigaste parametrarna. Ytterligare ett bevis på att den logotyp som Lars Laurentii designade för 36 år sedan fortfarande attraherar människor.
Det var kul, PL, att dina kollegor var så entusiatiska och inte gav sig. Nöjda kunder gör alltså fortfarande den bästa reklamen… men ett ekonomiskt incitament är inte heller fel. Själv hamnade jag på F&S eftersom det var enda stället i 90-talets Stockholm som jag, en simpel invandrare, visste hade träning. Hur visste jag det? Det vet jag inte. På nåt sätt hade Friskis&Svettis lyckats meddela mig det.
Jag ogillar ordet BodyPump, tycker att det låter som om ett gäng amerikaner som går runt och juckar mot varandra. ”Skivstång” har bra mycket mer värdighet och beskriver träningen bättre. This is Sweden, we are anständiga.
Jag är inte lika snäll som du, jag skulle aldrig gå på ett pass jag tyckte var skämmigt av solidaritetsskäl.
Jympan är VERKLIGEN inte för alla. Bäst att låta jympafolket få ha sin jympa som gör dem så glada. Vi bryr oss ändå inte om vad andra tycker!