Jag var suppleant i Riks styrelse för 15 år sedan. Ett av våra uppdrag var att reda ut Riks roll. På det arbetet skulle sedan Riks uppdrag formuleras och ges till nya generalsekreteraren Anna Iwarsson. Man borde utvärdera det uppdraget med jämna mellanrum, om det är rätt formulerat efter dagens behov och om Riks levererar rätt värden för föreningarna och varumärket Friskis&Svettis. Det är ju rätt tjatigt med gnället.

Allt hänger ju inte på Riks.

I nedanstående tio lösningar, svaren på förra inläggets tio problem, måste alla skärpa sig: Riks, föreningen och den enskilda människan. Ja, just det, du!

Håll i hatten, nu åker vi. Här är Tio lösningar för Friskis&Svettis:

1 Jobba i föreningen inför stämman
Riks skickar ut alla motioner och propositioner i god tid före stämman. Ska det bli vettiga beslut måste föreningarna sätta sig in i frågorna. Ta in experthjälp om ni inte har koll på en fråga. Kontakta Riks och motionerande föreningar och fråga om oklarheter. Fråga tills ni förstår.

2 Skilj på varumärke och surdeg
Förhållandet mellan Johan Holmsäter och Friskis&Svettis är det tydligaste exemplet på surdeg. Holmsäter och F&S gick idéskilda vägar 1985. Surdegen fyller alltså 29 i år. Hårda ord har fällts. För några år sedan bjöd Holmsäter upp till rättslig tvist om upphovsrätt och royalty kring utbildningsmaterialet. Processen slutade med förlikning, men också i ett kränkt Friskis&Svettis. För varumärket värdefulla skapelseberättelser får inte berättas. Nu måste signalen komma från Riks att Holmsäter inte är Friskis&Svettis Voldemort, utan grundare av ett av Sveriges starkaste varumärken. Jag säger det inte som Holmsäters försvarsadvokat, utan som ett varumärkes ombudsman och dramaturg. Det finns fler surdegar och ingen gynnar Friskis&Svettis, ingen gynnar medlemmarna och inte ens personer som anser det vara värt att hålla surdegen vid liv, mår bra. Tyck vad du vill om personer men vårda varumärket.

3 Blanda inte ihop ditt självförtroende med Friskis&Svettis eget
I undersökningar har få varumärken så höga kännedoms- och kärleksprocent som Friskis&Svettis. Vi är omtyckta för de värden vi står för, och för vår produkt, så klart. Lita på den kärleken! Skilj på hur ditt eget självförtroende fungerar när du hör en negativ kommentar, och vårt starka varumärkes stora tålighet.

4 Jobba med värderingarna
Redan i början av 90-talet, när jag var verksamhetsledare i en, på den tiden, ganska liten förening, drabbades jag av insikten att vi måste hålla igång diskussionen om vilka Friskis&Svettis är och vad vi står för. I vår förening välkomnade vi hela tiden nya funkisar och medlemmar helt utan invigningsrit. Utmaningen i dag är att variera arbetet med värderingarna så att det inte upplevs som tjatigt och sekteristiskt. Det är för att vi står för något som människor vill träna med oss.

5 Protestera högljutt och ärligt när konstiga beslut är på väg att gå igenom
Så länge inte Riks arbetar tillsammans med föreningarna hela året måste stämman bli mer på hugget. Stoppa allt som inte känns bra. Om du inte vet varför, bara har en dålig magkänsla, så skrik till ändå. Frågan behöver förmodligen beredas ett tag till. Fråga tills allt är tydligt. Kräv bättre kommunikation och mer dialog om stora frågor.

6 Jobba tillsammans hela året
Det sjunkande förtroendet för Riks beror på att Riks inte arbetar tillräckligt nära föreningarna. Ärlighet och transparens är det enda som fungerar. Träningsteamet jobbar redan så. Inga nya träningsprodukter kommer som överraskningar. Det går inte att manipulera eller vara taktisk. Allt är framtaget i kreativt samarbete. Så måste alla idéer hanteras.

7 Investera ständigt i nyheter
Ekonomin i en förening kan vara ett knepigt kapitel. Men det funkar aldrig att bara spara. Du måste satsa framåt, du måste investera i nya maskiner, lokaler, utbildning och marknadsföring. Vi är en ideell och idédriven förening men vi måste ändå se kommersiellt på omvärlden. Ta ett steg framåt medan det går bra. När det börjat gå utför är det lätt att hamna i en ond cirkel av besparingar, sämre kvalitet, besvikna funkisar och krympande verksamhet. Kämpa mot allt som tyder på nöjdhet och förvaltning. Tänk hela tiden utveckling och investera ständigt pengar i framtiden. Se till att ha mogna toppkompetenser i styrelsen!

8 Välkomna the crazy ones
Egentligen räcker det med en enda lösning på Friskis&Svettis alla problem: mogna människor. Det är givetvis en utopi, men mindre rädsla för folk som stör ordningen i sekten kan vi väl ändå jobba lite på? Kanske har jag länkat till Apples klassiska reklamfilm tidigare, men nog har Apple rätt? Till och med PC-kramare borde kunna hålla med om att: ”Det är människor som är tokiga nog att tro att de kan förändra världen som faktiskt gör det.” Och vad pratar vi om för crazy people i Friskis&Svettis? Hur farliga kan de vara?

9 Skapa ett eget sätt att leda
Det är knappt att jag törs ge mig in på det här området eftersom orden kring ledarskap är så laddade och tyngda av hur vi tolkar dem. Men låt mig säga så här: Inga föreningar i Friskis&Svettis behöver en chef. (Jag hör redan hur ni protesterar.) Vi behöver en särskild sorts ledare, som fungerar som en nod som fångar upp engagemang och idéer och dels samordnar, dels sprider och dels litar på att människor tar ansvar. Den här ledaren behöver inte göra så mycket själv, mer uppmuntra att andra som vill åstadkomma utveckling. Vi behöver en alldeles egen ledarskapsidé och en tilltro till processen, den som ständigt är i rörelse.

10 Göd egenintresset
Många problem och lösningar i Friskis&Svettis handlar om balansen mellan egenintresset och allmänintresset. Jag som enskild människa måste få personlig vinning av mitt engagemang, samtidigt ska allt det vi gör gagna allmänintresset, de högre målen. Jag citerar Mats Dafnäs i Uppsalaföreningen ur minnet: ”Vi engagerar oss av tre orsaker: 1 Jag får en identitet som Friskis&Svettis-funkis. 2 Jag får utlopp för min kreativitet och en chans att genomföra mina idéer. 3 Jag är med och bygger något bra.” Låt alla få känna så, så löser sig resten.

Känd och av alla ägd idé Illustratör: Annika Gärderud, som för övrigt inte har något med texten att göra. Bilden är inte ny.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

18 kommentarer till 10 lösningar för Friskis&Svettis

  1. Terese skriver:

    Älskar nummer 7 och nummer 9!

  2. Jympajesus skriver:

    Kul! Nian är det nog många som INTE håller med om. Kanske.

  3. Terese skriver:

    Men åhh hoppas, att många förstår att 9an är viktig!

  4. Kloka tankar. Ffa vill jag lyfta fram punkt 6 o 7,
    Samarbetet med Riks ska ske under hela året. Förslag från Riks som tex byte av logga o typsnitt vid årsmötet var ett exempel hur det inte får gå till!

    En av grundarna 1978, men progressiv.

  5. Mats Dfanäs skriver:

    Kloka inspel. Mina reflektioner:.
    2. Tänk att det är så svårt att skilja på varumärke och surdeg. Hoppas att vi kan sluta blanda ihop våra personliga känslor kring Johan och tänka större och framåt för rörelsen utveckling och framtid.
    4. Utveckla vår berättelse med våra värderingar som grund för det urbana samhället så att människor vill vara en del av F&S.
    5. Protestera högljutt gjorde vi sannerligen på årets stämma, låt oss fortsätta engagera oss i de viktiga frågorna.
    7/8.Våga utmana oss själva annars gör någon annars det, släpp fram The Crazy Ones.
    9. Ingrid Hovstadius har varit Uppsalas inspirerande ledare i snart trettio år. Alltid fokus på att leva upp till vår vision: ”Människor ler när de tänker på träning”. Är det inte kul slutar man, är det kul fortsätter människor att träna, allt det andra; livslust, styrka, kondition, smidighet, kommer på köpet.
    10. Hade inte kunnat sagt det bättre…….

  6. Jympajesus skriver:

    Tack, Mats! Tycker 4:an skulle vara roligt att fundera mer på. Spännande att se hur den berättelsen skulle se ut.

  7. Jympajesus skriver:

    Tack, Margaretha! Jag skulle vilja skriva boken om Friskis&Svettis och intervjua hela gänget runt Johan. Och Johan, så klart. Plus beskriva allt som hände post 1985.

  8. rebecca skriver:

    9:an, det är swuchen för mig, kraften som lyfter oss och får oss att fortsätta om och om igen!

  9. Hans Krylander skriver:

    Utmärkt!
    Strålande.
    Skriv boken om F&S. Det finns många intressanta kapitel som väntar. Jag hjälper gärna till.

    F&S – VI – bör/behöver inte bara kan utöva ett mer radikalt ledarskap över vår idé, vår organisation (-er) och våra verksamheter och pass. Vi SKA göra det. Dels därför att den ideella verksamheten ska kunna bibehållas, därmed också lusten, utvecklingen och kvaliteten. Dels därför att ett alternativt ledarskap i sig skapar uppmärksamhet, är en marknadsföring i sig, skapar beundran och fler följare, deltagare, ambassadörer.

  10. Jympajesus skriver:

    Så bra, för jag råkar veta att arbete pågår. Du kanske t o m är inblandad?

  11. Jympajesus skriver:

    Tack Hans! Vet du att det nyss påbörjats ett arbete kring vårt särskilda ledarskap?

  12. MarveW skriver:

    Mycket klokt här. Många av de aspekter du tar upp, delar vi ju med andra föreningar och vi kan lära av varandra. I din lista älskar jag nr 3. Den känns väldigt viktig i just vår förening. Och nr 2.

  13. Jympajesus skriver:

    Surdegar är tråkiga. Dåligt självförtroende också. Vilken är din ”andra” förening? Och när kommer du på passet? 🙂

  14. MarveW skriver:

    Jag menar föreningar generellt, inte bara Friskis-föreningar. Alla föreningar, oavsett område, har att hantera engagemang, jobba via årsstämma och kontinuerligt under året, många olika viljor mm. Det är något alldeles särskilt. Jag jobbar på ett kansli i en branschförening och känner igen mig i så mycket.

    Och det där med att komma på ditt pass – ska fundera på ett bra nyårslöfte!

  15. Jympajesus skriver:

    Jag läste Friskis&Svettis-inläggen på din blogg; du kör ju mycket! Kom bara kom! (Och kom fram och heja :-))

  16. Terese skriver:

    Yes! Fler som gillar nr 9! 🙂 3 & 5 är ju så bra också…Äsch för sjutton alla punkterna har ju en poäng!

  17. Jympajesus skriver:

    Okej, vi utser nian till vinnare. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.