Jag har varit inne på det förut: Friskis&Svettis svajiga självbild. Egentligen är det inte varumärket som tvivlar, det är människorna som förvaltar det. Man blandar ihop hur vi människor reagerar på kritik, med hur ett starkt varumärke tar åt sig.

Som människa kan man bli låg, grubblande och osäker. Ett starkt varumärke som vårt, tar däremot inte kritiken personligt. Ett starkt varumärke är medvetet om sina styrkor och svagheter och jobbar lugnt vidare på sitt uppdrag.

Och vi vet ju vad varumärket Friskis&Svettis har för uppdrag.

Så när marknadsundersökningar leder till att vi oroligt frågar oss vad vi kan göra för att tillfredsställa även dem som inte är förtjusta i Friskis&Svettis, då ställer vi fel fråga.

Den fråga vi ska ställa oss är i stället den motsatta: Vad är det som gör oss så fantastiskt framgångsrika och älskade?

Svaret på den frågan ska vi ta med oss i tränings- och föreningsutvecklingen, och vi ska dramatisera det till rolig marknadsföring. För det är i det svaret som vår attraktionskraft ligger.

Kan vi utveckla Friskis&Svettis framtida erbjudande utifrån det där magiska som driver oss funkisar och som drar till sig över en halv miljon medlemmar, då kan vi fortsätta att jobba på uppdraget. Och vi kan låta varumärkets stolta självbild smitta oss klentrogna människor.

Intresset för börja träna
Diagrammet visar procentandelen visningar av artiklar på Riks webb. Den stora blå tårtbiten är en text om att börja träna i samband med Börja träna-kursens introduktion för ett år sedan. Folk bara väntar på att vi ska hjälpa dem att komma igång.

Cliffhanger: Men det finns ett stort problem, ett problem som vi själva skapat genom att vara så förbannat bra på att utveckla produkter och strukturera organisationen, och problemet är avgörande och av kritiskt affärsmässig art. To be continued.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.