Volymen ska upp
Rött är fint. När passet öser på och allt känns som ett stort och varmt party lyser örat rött.
Alla kan Men alla vill inte.
Jympan är för många, bara man inte skrämmer bort folk med krångel och armvift. Annars kan varenda kotte gå loss och glömma bort sitt ego en stund.
satsa på människorna
Den skillnad som vi i Friskis&Svettis har möjlighet att bygga på är människorna, deras kunskap, passion, förmåga och värderingar. Satsa på människorna, så kommer kvaliteten.
Jympaupplevelsen Friskis&Svettis själ
Jympan var det första uttrycket för Friskis&Svettis idé om träning och gemenskap. Den kan fortfarande vara vårt mest unika erbjudande om vi vårdar den klokt och lekfullt.
Jympajesus predikar
Kanske kan man säga att Jympajesus är en besserwisser. Själv anser han att han debatterar viktiga frågor i sekten.
Min första tanke – behöver vi fler medlemmar? Det är ju ingen tävling. Vi måste veta varför vi behöver fler medlemmar. Mitt svar är att: jo, för vi har något bra att erbjuda fler.
Och jag tror, precis som du, att vi har mycket att erbjuda. Det finns många som inte hittat till hälsa och träningsglädje än, det finns nya målgrupper, det finns fler som behöver F&S.
Jag håller med i din analys; integration är ett ledord, mångfald kan vara ett annat. Vi kan göra mycket för att öka gemenskapen – mellan olika åldrar, olika nationell bakgrund, olika fysiska förutsättningar, olika funktionshinder. Vi gillar olika – varje dag på året.
MarveW. Jag tror att vi måste arbeta på att nå fler. Har svårt att se hur alternativet skulle se ut, att nöja sig och försöka ligga kvar på en lagom nivå. Det sägs ju att det bara finns två lägen: utveckling eller avveckling.
Jag tycker samtidigt inte att ett visst antal medlemmar som mål är så intressant. Jag förstår att man måste räkna så; om vi gör den här investeringen, hur många fler måste vi bli för att klara ekonomin? Men ur ett ideologiskt perspektiv, där vi försöker förstå våra(ideella) drivkrafter, blir antal medlemmar och kronor mindre värda.
Friskis&Svettis idag vänder sig till de som är vana att träna. Går du in på en hemsida idag eller läser Friskispressen så ser du stora traktordäck som ska flyttas. Du ser kettlebells som ska svingas och skivstänger som ska lyftas kors och tvärs. Du ser HIT, cirkelfys, intervaller i alla möjliga pass. Du ska inte vila, njuta och sola när du åker utomlands. Du ska träna även då och det hårt. Träna tills du spyr.
Visst finns det softpass i alla varianter, men hur ofta läser du om dem i Friskispressen? Hur ofta lyfts jympan upp i reklambanners på föreningarnas hemsidor?
Målgruppen för träningen som Friskis&Svettis idag representerar tränar redan. Där finns inga nya medlemmar att hämta. Det finns en uppsjö av företag som vänder sig till de träningsvana.
Istället tappar vi de som vill jympa, spinna eller något annat på en vanlig duglig nivå någon gång i veckan och någon vecka kanske inte alls för att man hellre hade lust att vara hemma. De känner nog sig inte hemma längre i våra flashiga träningslokaler med multihallar, som för de flesta ser helt absurda ut.
Är du helt ny inom träning och vill börja träna lockas du förmodligen inte när du kollar hemsidorna från våra föreningar. Du blir förmodligen avskräckt från att ens besöka lokalen. Det finns längre ingen som vänder sig till de som vill vara lagom. De som vill le (inte kräkas) när de har tränat färdigt.
Bakåtsträvare javisst. 🙂 Back to basics lite grann, så ökar Friskis&Svettis igen.
Anders. Håller med om att vi måste sänka trösklar. Och bli tydligare med hur vi ser på träning.