Läste på Riks Funknet om en spännande utredning. Vid föreningskonferens 13-14 oktober ska en utredningsgrupp presentera sitt förslag till hur Friskis & Svettis gemensamma kommunikation ska skötas i framtiden.

För fem år sedan – medan jag var anställd på halvtid som copywriter på Riks – protesterade jag mot beslutet att lägga ut hela konkarongen på externa konsulter. Jag protesterade också mot hur ledningen satte oss som jobbat med kommunikationen tillsammans i 7-8 år på läktaren utan att ens få chansen.

– Det kommer inte gå igenom på stämman. De har ringt från xxx och sagt att de kommer rösta emot.

Protesterna var jag inte särkilt framgångsrik med. Jag åkte ut och uppdraget också. Resultat: fyra olika byråer på lika många år, kampanjer som föreningarna fick svårt att relatera till, pengar i sjön och till sist ett nytt stämmobeslut om att inte ge Riks förtroendet att hantera marknadsföringspotten längre.

Så vad kommer att föreslås nu? Det vore märkligt om uppdraget att marknadsföra Friskis & Svettis återigen läggs ut på externa konsulter. Särskilt som de viktigaste kompetenserna finns internt: förståelsen för vad vi håller på med i Friskis & Svettis, respekten för historien, idéerna för hur vi kommunicerar våra starkaste kort in i framtiden och den outbytbara autenticiteten, den äkthet som gör att det märks att vi menar vad vi säger, att vi är uppfyllda av passionen för idé, mål och vision.

Därför ska vi så klart ta strategins klyscha ”tillsammans” och göra verklighet av den.

Vad som riskerar att hindra den bästa lösningen är maktanspråk, positionsbevakningar, prestige och rädsla. Men låt nu inte processen styras av vem som är kompis med vem, vad den och den sa för tio år sedan eller hur gamla skyttegravar är grävda mellan ränksmidande åsiktsarméer!

Så här tycker jag framtidens tillsammanslösning för marknadsföring borde se ut.

1 Lägg alla beslut i en inhousebyrå utanför Riks.

2 Låt byrån ta hela ansvaret för idé, förankring och genomförande.

3 Föreningarna är kunderna.En stödgrupp av föreningsrepresentanter rekryterar byråns kompetenser.

4 Byrån ska nyckelkompetenser inom kreativt arbete, marknadsföring, PR, design, copywriting och produktion, inte göra allt i detalj. Alltså ingen traditionell, fullskalig inhousebyrå.

5 Håll byrån liten: sex personer, ingen är chef.

6 Bilda en stor och öppen stödgrupp av representanter från föreningarna. Gruppen tar kundansvaret, berättar om behov, ger feedback och informerar vidare ”hemma”. I stödgruppen finns inte heller någon chef.

7 Byrån köper in detaljkunskaper och produktion: foto, film, webb, media m m.

8 Gör inte byråarbetarna till tillsvidareanställda. Att få förtroendet är att ta på sig en risk. Man måste hela tiden bevisa sin lämplighet och förmåga. Kontrakt ett år i taget. Stödgruppen beslutar.

9 Till att börja med handlar det om att tro på byrån och dess kärnkompetenser, men snart måste man mäta medlemstillströmning. Får Friskis & Svettis fler medlemmar?

Jag älskar Friskis & Svettis.
Amen.

Det kreativa arbetet flyter på.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

2 kommentarer till Friskis & Svettis nya reklambyrå

  1. Mats Dafnäs skriver:

    Alltfler varumärken inser vikten av en inhousebyrå för att kunna ha närvaro och ständigt kunna vara aktuell, särskilt i de social medierna. Jag jobbar idag med flera varumärken som har en inhousebyrå och som sedan engagerar externa experter när det gäller t.ex varumärkes- och kampanjfrågor
    I ett av fallen har kunden en ”extern” inhousebyrå.
    Idag krävs så många olika expertkompetenser så det är viktigt att inte göra sig beroende av en byrå.

  2. Jympajesus skriver:

    Min vana trogen försöker jag hårdra konstruktionen. Jag tycker absolut att externa expertkonsulter ska användas, men i begränsad omfattning, kontrollerad av kärnkompetenserna inhouse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.