I min förening tappade vi nästan hälften av medlemmarna 2020 – 2022. Möjliga förklaringar till att folket inte kommit tillbaka…än… är att de jobbar hemma och har hittat andra sätt att träna på, eller att de helt enkelt inte tränar längre. Så frågan är om vi bara ska gilla läget, skära ned på verksamheten, hoppas att de gamla lockropen ska fungera snart igen, eller försöka tänka nytt.

Med de ”gamla lockropen” menar jag lite småkul annonser, filmer, priserbjudanden och kompis-veckor, plus mer produktnära presentationer, typ filmer om nya träningsformer.

En svaghet med dessa flitigt använda grepp är just att de är flitigt använda. En annan svaghet, när det gäller de produktnära marknadsföringsinsatserna, är själva produkterna; de är inte tillräckligt intressanta.

När jag påstår att produkterna (träningsformerna) inte är särskilt intressanta, så tänker jag ur mottagarens engagemangsperspektiv. Vi som varit på liknande pass förut och har ett hum om vad det handlar om kan se fram emot en ny variant på att lyfta, hoppa och vrida, men i det stora hela spelar de budskapen inte så stor roll.

Vad som däremot spelar roll är Friskis & Svettis personlighet. Vår kultur.

Vilka är vi? Vad har vi för inställning till dig, till träning och livet i övrigt? Hur avspeglar sig vår kultur, dels i träningsprodukterna, dels i hur vi möter dig?

Det är det vi borde prata mer om. Det är så vi får mer sympati än övriga träningsställen.

Det var det vi handlade om i starten. Träningen var ett verktyg. Med hjälp av rörelseglädje skulle vi bygga gemenskap och utveckla människor till kropp och själ.

Fotograf Alvreten i Friskis & Svettis Malmö för några år sedan.

Att komma på receptet för medlemsåtervinnanndet är banne mig inte enkelt, men det kan hjälpa att tänka: ”Vad händer om vi gör tvärtom?”.

Med ”tvärtom” menar jag tvärt emot vad vi gjort den senaste tiden (de inkörda marknadsföringsåtgärderna) och jag menar tvärtom vad våra kollegor i branschen gör.

Skrytigt stickspår: Jag tycker fortfarande att bilderna som vi (fotograf Alvreten, formgivare Tobias Peterson och jag) gjorde på Riks 2010 – 2014 är de bästa hittills. Idén var busenkel: bryt mot traditionen att visa glada människor i träningskläder som tränar med stora leenden! Därför hade alla modeller civila kläder och poserade med träningsredskap på ett smått surrealistiskt sätt. Helst skulle de inte le det där snygga och osvettiga leendet heller.

Så vad gör vi?

1 Jag tycker vi ska hålla oss nära verkligheten och kulturen i Friskis & Svettis.
2 Jag tycker vi ska försöka kommunicera ovanstående på ett sätt vi inte gjort förut.
3 Jag tycker vi ska utveckla en ny produkt/vidareutveckla befintlig och sikta på den stora skara människor som vill träna/göra livsstilsförändringar, men som av olika anledningar inte kommer till skott.

Sa jag att det är svårt? Mm, men vem vill ha det enkelt och bekvämt HELA tiden? Inte vi väl?

Ska vi spåna lite? Hör av dig!

Jag älskar (idén om) Friskis & Svettis.
Amen.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.