Fast nu heter han Martin.

Lilla Fridolf var en fiktiv s k toffelhjälte. Han började som radioserie på 50-talet och blev senare film- och seriefigur. Jag hade gissat att historierna om den lille mannen och hans dominerande hustru Selma var långt ifrån PK i dag. Tills jag såg Friskis & Svettis nya reklamfilm om att hitta sin grej. Där var de ju igen: Lilla Fridolf och hans Selma.

I nya reklamfilmen rensar Selma garderoben från Lilla Fridolfs sportprylar. ”Toffelhjälten” heter nu Martin, men det spelar ingen roll. Det är Lilla Fridolf. Men okej, vi kan kalla honom Lilla Martin. (Egentligen ska det vara ”lille” med ett ”e” eftersom Martin är en man, eller borde vara det.)

Selma håller i tur och ordning upp hans paddelracket, suspensoar (pungskydd) och inlines. Man fattar att Martin inte använt prylarna på ett tag. Selma verkar trött på Lille Martin, som mesigt protesterar eller faller undan när Selma lägger alltihop i en låda som ska ut ur huset.

Martin är den typiske mesproppen av manligt kön som jag sett så länge i svenska reklamfilmer. Och jag undrar varför han är så använd.

Vem identifierar sig med en sådan mes? Vem vill ha en sån hemma? Vem vill vara en sån? Ingen, hoppas jag.

Jag anar – om jag följer filmens logik – vem som ska hjälpa Lille Martin att ”hitta sin grej”. Ledtråd: Det är inte Friskis & Svettis.

Och förresten har jag sett idén med övergivna sportprylar förut. Generiskt är det också. Alla träningsorganisationer skulle kunna vara avsändare här. ”Grejen” skulle kunna hittas i simbassängen eller på klätterväggen. Eller där Selma pekat åt Lille Martin.

All fungerande reklam måste innehålla en sanning och jag fattar att den finns där i Friskis & Svettis nya reklamfilm; folk samlar på sig prylar som sen blir liggande och tråkas för detta av sina partners.

Men kanske borde vi inte förlöjliga våra blivande medlemmar.

Borde vi inte visa upp starka och glada människor som hittat sin grej i stället? Inte mesar som inte gjort det och låter sig hunsas av besserwissers och översittare? Jag tänker att vi står för glädje. Eller?

Då skulle vi kunna berätta vad Martins (inte längre Lille Martin) grej blev också. På riktigt, i stället för på låtsas i en kampanj som luktar 50-tal.

Jag älskar Friskis & Svettis.
Amen.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

2 kommentarer till Vad gör Lilla Fridolf i Friskis & Svettis reklam?

  1. Ingemar Hansson skriver:

    När man ser F&S reklam m m så är det lätt att ta på sig de positiva glasögonen och tycka att ”det här var ju kul/bra/etc”. Men när jag såg den här filmen var det nåt som skavde. Tyckte inte den var så kul, men kunde inte riktigt sätta ord på det.
    Tack för att du fyllde mitt ordtomrum. Du har helt rätt, även om både jag och många andra kan bete sig mesigt mer eller mindre ofta så är det ju inte den bilden vi vill förmedla.
    Tyvärr agerar många som jobbar med reklam så här, man förlöjligar någon och så ska det vara roligt. Fattades bara att den stackaren hade ett par tjocka glasögon och banlon-brallor a la 60-tal…

  2. Jympajesus skriver:

    Hej Ingemar, Kul att du gillar min analys! Vi borde kanske inte förlöjliga våra blivande medlemmar. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.