Inte den!

Ibland gör reklamkampanjer att jag tänker på dem. Friskis & Svettis kampanjer gör alltid att jag tänker. Jag har t ex tänkt mycket på vår senaste: ”Hitta din grej!”

I den ställs vårt erbjudande av grejer mot grejer folk har testat och tröttnat på: padel, inlines, suspensoarkrävande sporter m fl.

Kanske har jag fel när tänker nu – det händer – men jag gissar att avsändaren (vi) anser att våra grejer består av det folk kan se i våra scheman, d v s olika former av gruppträning och gym.

Men alla dåligt utnyttjade träningskort tyder på att gruppträning och gym inte heller är en grej som består.

Men, taram, taram, taram:
Lyckligtvis är inte gym och gruppträning vår grej.

Om vi ändå stannar ett tag i tanken att gym och gruppträning faktiskt är vår grej, då är vi en av flera ”klubbar” som erbjuder samma grej. Vart man än går handlar denna grej om att förflytta massa – något som är tungt – individuellt eller i grupp.

När man beskriver ”grejen” på det torra viset känns allt annat roligare, t ex padel, inlines och sporter som kräver suspensoar.

Då tänker jag att vi närmar oss kärnan, nämligen vår riktiga grej, alltså den grej som gör att vi tycker att vi har en grej, grejen som gör att vi funkisar fortsätter i Friskis & Svettis och som gör att många utnyttjar träningskortet fler än tre gånger per år och därmed betalar en bråkdel av den s k ”sällantränarens” drygt tusen kronor per besök.

Vår grej är beroendeframkallande. Folk vill ha vår grej igen och igen, för att den svarar mot djupt mänskliga behov.

Vår grej är rörelseglädje, gemenskap, trygghet och personlig utveckling (fysisk och mental).

Vår grej ger ”mening” åt aktiviteter som går ut på att på olika sätt flytta något som är tungt, individuellt eller i grupp.

Tyvärr syns det sällan i våra kampanjer.

Jag älskar Friskis & Svettis.
Amen.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.