Inga skydd krävs på Friskis & Svettis.

En analytiker på kontoret i hemmaföreningen släppte nyss några citat från medlemsundersökningen. Vi älskar alla vad som sägs om oss i den:

”Jag tycker väldigt mycket om att passen är beroende på vilken ledare det är. Att ledaren skapar sitt pass med sin musik och övningar som hen gillar. Detta ger bredd och valfrihet för mig som deltagare. Jag tycker också mycket om åldersspannet på de som är på gymmet och de seniora värdarna, de skapar trivsel och en tillåtande atmosfär”.

”Här ryms alla! Det är underbart att vara medlem i en förening där tonåringar och äldre tränar sida vid sida, där smal som överviktig[.] får vara utan att få blickar och där funkis som icke funkis lyfter vikter i samma gym. Jag älskar att Friskis på riktigt lyckats implementera inkludering, att det inte bara är något som sägs men aldrig blir mer än en värdegrund på ett papper” [.] (Funkis betyder person med funktionsvariation här.)

”Bra upplägg, inspirerande ledare, bra musik härlig energi. Man blir glad och hela kroppen får träna”.

Jag undrar hur kreatörerna av förra reklamkampanjen tänkte i relation till ovanstående vittnesmål: ”Jag har det! Vi visar ett pungskydd!”

Skämt åsido, nog är det väl vår ”grej” de där citaten beskriver? Så varför försöker vi inte göra reklam som bygger på den? Reklambyrån: ”Nä, pungskydd är ballare!” (Pun intended.)

Jag har sagt det förut, men säger det igen: De lokala inläggen i sociala medier berättar en sannare och bättre historia om oss i Friskis & Svettis än någon reklamkampanj. De är kanske osofistikerade, men sant mänskliga och varma. Därför är de också mer attraktiva än de smarta och snygga lösningar som dyker upp år efter år i kampanjerna.

Det måste finnas en sanning i varje reklamkampanj, lärde jag mig en gång för länge sedan. Och den sanningen måste vara lite speciell, kanske pinsam, kanske något man inte lagt märke till tidigare, men absolut inte en platt sanning som hunnit bli en klyscha, typ det vi såg senast med pungskydd, rollerblades och padelracket. Den sanningen – att vi människor börjar med något nytt och köper utrustning som mest står i garderoben – känner vi till sedan länge. Alla träningsleverantörer kan trumpeta ut samma sanning och få ett igenkännande leende hos mottagarna, men leder den till tankar om kortköp? Tveksamt.

Citaten i inledningen är visserligen bara tre – de första två är viktigast – men där har vi exempel på vad som är sant om oss. Jag tror det är sådana sanningar vi ska göra reklam av.

Kan man trycka in ett relevant pungskydd i en sådan idé är det ok.

Jag älskar Friskis & Svettis.
Amen.

 
Skrivet av

Jympajesus

Man tänker att på Friskis&Svettis finns det tjejer. Man blir värd. Man blir ledare. Men man får ingen tjej. Så man engagerar sig i föreningen i stället (kommunikation, styrelse, verksamhetsledare). Man skriver i Friskispressen (mest av alla, enligt nye chefredaktören). Man blir suppleant i Friskis&Svettis Riks styrelse. Sen åker man ut. Man jobbar på Friskis&Svettis Riks som copywriter (50% resten i eget företag). Man tror man är nåt. Så man åker ut igen. Men man fortsätter med en druckens envishet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ Jympajesus på Facebook

Besatt av Jympajesus? Hålla dig uppdaterad med det senaste Jympajesus-skvallret! Klicka bara på ”Gilla”-knappen på Facebook så får du veta det allra senaste innan alla andra.

Jympajesus finns på Twitter

Jympajesus finns alltid med dig. Läs vad han tänker på just nu, och prata med honom när det passar dig. På Twitter finner du svaren på frågor som du inte hunnit ställa.